Податкова база громад і районів для підготовки бюджетів 2021 року - орієнтир від фінансових експертів
У вересні цього року Верховна Рада України внесла зміни до Бюджетного кодексу України (№ 907-ІХ) щодо приведення у відповідність положень бюджетного законодавства у зв’язку із завершенням адміністративно-територіальної реформи. Тому експерти з фінансових питань звертають увагу на те, що відбулися зміни у структурі бюджетної системи та у повноваженнях органів місцевого самоврядування.
Як відомо, 25 жовтня 2020 року місцеві вибори відбулися на новій територіальній основі громад і районів. 1420 новостворених територіальних громад матимуть однакові повноваження та ресурсне забезпечення (див. таблицю).
Основними джерелами доходів районних бюджетів визначено надходження від управління комунальною власністю (орендна плата, податок на прибуток комунальних підприємств, частина чистого прибутку) та адміністративні збори (див. таблицю). Реалізація визначених законодавством повноважень районних рад може здійснюватися в межах надходжень до районних бюджетів, а також за рахунок залучення на договірних засадах коштів сільських, селищних та міських бюджетів для реалізації спільних соціальних, інфраструктурних, економічних та інших проектів.
Проектом закону про Державний бюджет на 2021 рік (реєстр. № 4000) передбачено, що горизонтальне вирівнювання здійснюватиметься відносно 1438 бюджетів територіальних громад та 24 обласних бюджетів. Районні бюджети виключені з системи горизонтального вирівнювання, тобто для них не передбачено базову (реверсну) дотацію, а також освітню субвенцію. Таким чином, базовий рівень формують сільські, селищні та міські бюджети.
Види платежів |
Бюджети громад |
Районні бюджети |
|
Податкові платежі |
|||
Податок та збір на доходи фізичних осіб |
60% |
- |
|
Податок на прибуток підприємств та фінансових установ комунальної власності |
100% |
100% |
|
Рентна плата за спеціальне використання лісових ресурсів державного значення (рубки головного користування) |
37% |
- |
|
Рентна плата за спеціальне використання лісових ресурсів місцевого значення |
100% |
- |
|
Рентна плата за спеціальне використання води водних об'єктів місцевого значення |
100% |
- |
|
Рентна плата за користування надрами для видобування корисних копалин загальнодержавного значення |
5% |
- |
|
Рентна плата за користування надрами для видобування корисних копалин місцевого значення |
100% |
- |
|
Рентна плата за користування надрами для видобування нафти, природного газу та газового конденсату |
3% |
- |
|
Акцизний податок з реалізації суб'єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів |
100% |
- |
|
Місцеві податки і збори |
|||
Податок на майно |
Збір за місця для паркування транспортних засобів |
100% |
- |
Туристичний збір |
100% |
- |
|
Єдиний податок |
100% |
- |
|
Неподаткові платежі |
|||
Частина чистого прибутку (доходу) комунальних унітарних підприємств та їх об’єднань, що вилучається до відповідного місцевого бюджету |
згідно з рішенням відповідної місцевої ради |
||
Плата за розміщення тимчасово вільних коштів місцевих бюджетів |
100% |
- |
|
Адміністративні штрафи та інші санкції |
100% |
100% |
|
Плата за ліцензії на певні види господарської діяльності та сертифікати, що видаються виконавчими органами місцевих рад і місцевими органами виконавчої влади |
100% |
100% |
|
Адміністративний збір за проведення державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань |
100% |
100% |
|
Плата за надання інших адміністративних послуг |
100% |
100% |
|
Адміністративний збір за державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень |
100% |
100% |
|
Надходження від орендної плати за користування комунальним майном |
згідно з рішенням відповідної місцевої ради |
||
Державне мито |
100% |
- |
|
Орендна плата за водні об'єкти (їх частини) |
100% |
100% |
|
Концесійні платежі щодо об'єктів комунальної власності |
100% |
100% |
Додатково:
Також, у зв’язку із завершення формування базового рівня і передачі повноваження щодо фінансування загальноосвітніх закладів територіальним громадам проектом закону про Державний бюджет на 2021 рік передбачено, що залишки коштів освітньої субвенції, що утворилися на рахунках районних бюджетів станом на 01.01.2021, перераховуються на рахунки бюджетів відповідних територіальних громад пропорційно кількості учнів, що станом на 5 вересня 2020 року навчалися у відповідних закладах загальної середньої освіти.